Czym jest ITSM i kiedy się przydaje?

Czym jest ITSM i kiedy się przydaje?

29 stycznia, 2021 0 przez Redakcja

Jeśli szukamy sposobów na poprawienie wydajności pracowników i zmniejszenie wydatków firmy, możemy wcześniej czy później natrafić na takie pojęcie, jak ITSM, czyli IT Service Management.Szczególnie w ostatnim czasie zwiększyła się jego popularność.

Zdecydowanie warto się z nim zapoznać, ponieważ w wielu przypadkach wdrożenie narzędzia IT Service Management w firmie może przynieść świetne rezultaty. W takim razie, czym to w ogóle jest i kiedy warto taki system wypróbować? Gdzie sprawdzi się najlepiej? Doradzamy!

Czym jest IT Service Management?

Information Technology Service Management, w skrócie ITSM, oznacza zarządzanie usługami informatycznymi. W większości przypadków funkcjonuje to po prostu jako specjalna aplikacja czy program, który służy właśnie, jak sama nazwa wskazuje, do zarządzania systemami informatycznymi w firmie.

Przez usługi informatyczne można mieć na myśli naprawdę wiele. W ich skład wchodzi sporo różnorodnych elementów, takich jak między innymi różnego rodzaje aplikacje oraz narzędzia, licencje, systemy służące do administrowania siecią komputerową, ale też choćby takie, które wykorzystywane są do przeprowadzania szkoleń.

Dzięki odpowiedniemu systemowi IT Service Management (który dodatkowo jest obsługiwany przez specjalistów, którzy wiedzą, jak skutecznie i wydajnie z niego skorzystać), można zoptymalizować firmowe wydatki, łatwo i szybko namierzać i rozwiązywać często występujące problemy, a także dokształcać pracowników i podnosić ich wydajność. Niewątpliwie jest to coś, co może mieć korzystny wpływ na działanie firmy i jej dochody.

Kiedy warto korzystać z systemu zarządzania usługami informatycznymi?

System zarządzania usługami informatycznymi może przydać się w firmach działających w wielu różnych branżach. Szczególnie użyteczny może być w tych przedsiębiorstwach, które korzystają z bardzo wielu usług informatycznych (i zatrudniają wielu pracowników, przez co przepływ informacji jest spowolniony i mniej dokładny), co może wywoływać chaos w firmie, utrudniać wydajną komunikację i skuteczną pracę.

Właściwe narzędzie do IT Service Management może ujednolicić procesy w firmie i pozwolić na korzystanie głównie z zasobów wewnętrznych firmy w kontekście IT, bez konieczności korzystania z usług firm trzecich. Narzędzi na rynku dostępnych jest bardzo wiele – różnią się one między innymi ceną, ilością funkcji czy łatwością obsługi. Do najbardziej znanych twórców aplikacji ITSM należą IBM, Zendesk, Atlassian i Microsoft, ale mamy do wyboru także dziesiątki innych programów.