Networking – jak go dobrze prowadzić?

Networking – jak go dobrze prowadzić?

13 lutego, 2022 0 przez admin

Networking polega na budowaniu długotrwałych relacji z poznanymi osobami, na realizowaniu dobrze przemyślanego planu. Kolekcjonowanie wizytówek i dzwonienie do osób tylko wtedy kiedy są nam potrzebne to jeden z najczęściej popełnianych błędów. Więc jak to robić dobrze?

Networking według definicji Romana Wendt’a to świadomy proces wymiany informacji, zasobów, wzajemnego poparcia i możliwości, prowadzony za pomocą wzajemnie korzystnych kontaktów. Dlatego idąc na spotkanie networkingowe należy pamiętać o tym, żeby poza ofertą swoich usług i samego siebie, zaoferować komuś wsparcie w sprzedaży bądź promocji jego produktów. Nawiązanie wzajemnych relacji opartych na obopólnych korzyściach to klucz do sukcesu.

Obecnie jest wiele wydarzeń ukierunowanych na networking, z których można korzystać sporadycznie jako gość bądź regularnie jako członek danej grupy.

Wybierając się na spotkanie networkingowe należy się dobrze przygotować. Najważniejszy jest czysty, schludny strój, dopasowany do stylu spotkania. Powiedzenie „jak Cię widzą, tak Cię piszą” jest jak widać cały czas na topie. Bardzo istotne są wizytówki pozwalające na zostawienie kontaktu do siebie. Wygląda to profesjonalnie, gdy rozmowie towarzyszy ich wymiana. Jeśli jednak nie posiadacie biznesowych karteczek to najlepszym rozwiązanie jest zebrać wizytówki od nowo poznanych osób i zaraz po spotkaniu samemu się kontaktować z nimi zostawiając od razu namiar na siebie.

Aby jednak relacje mogły zostać nawiązane należy się dobrze przygotować do rozmowy. Przed wyjściem na spotkanie powinno się ułożyć krótką prezentację swojej osoby z uwzględnieniem swoich sukcesów oraz zaznaczeniem zakresu kontaktów, które mogą być wartościowe dla nowo poznanych osób.

Bezwzględnie trzeba nauczyć się słuchać. Ważne jest, aby dowiedzieć się jak najwięcej o poznanej osobie, gdyż takie informacje są bezcenne. Niekiedy można robić sobie notatki nawet na otrzymanych wizytówkach, chociaż lepiej być ostrożnym, bo nie zawsze jest to mile widziane. Również umiejętność odczytywania komunikatów niewerbalnych jest tutaj bardzo przydatna.

Następnie należy pamiętać o tym, aby w każdej rozmowie znajdować rozwiązanie problemów innych i  starać się później dotrzymywać swoich obietnic.

Nie można czekać na telefon od poznanych osób, trzeba zadzwonić samemu pamiętając, że podtrzymywane i pielęgnowane relacje są bardziej przydatne i owocne. Wystarczy niekiedy wysłać maila, zadzwonić lub wysłać miłego sms-a. Szczególnie ważne jest utrzymywanie kontaktu po dokonaniu transakcji, aby poznana osoba nie czuła się wykorzystana.

Tak więc idąc na spotkanie networkingowe najlepiej ułożyć sobie plan działania i znaleźć na spotkaniu osoby, które mogą być pomocne w realizowaniu tego planu. Z każdym można porozmawiać nawet mówiąc wprost o swoich celach i potrzebach, ale do dalszego kontaktu niestety trzeba wybrać te osoby, z którymi najlepiej się nam rozmawiało, gdyż później trzeba sobie wzajemnie zaufać i współpracować często się widując.

Reasumując, networking jest bardzo przydatny w tworzeniu  i rozwijaniu własnego biznesu. Można go również wykorzystywać w celu znalezienia pracy bądź jedynie rozreklamowania swojej inicjatywy.