Dropshipping. Model sprzedaży wysyłkowej.
21 sierpnia, 2021Dropshipping to model logistyczny sprzedaży, wykorzystujący w tym celu sieć Internet, polegający na tym, że proces wysyłki towaru przeniesiony jest na dostawcę. Ogólnie przyjęło się przekonanie, że dropshipping jest modelem najlepiej sprawdzającym się w przypadku przesyłek towarów o dużych rozmiarach i dobrze funkcjonuje w przypadku małych sklepów.
Sklepy internetowe, wykorzystujące w prowadzonej przez siebie sprzedaży ten model logistyczny, zbierają zamówienia, przesyłają je do dostawcy-pośrednika, którego zadaniem jest realizacja dostawy towaru. Dostawca odpowiada za przemieszczenie/przepływ ściśle określonej partii dóbr na drodze zamówienia – odbiór towaru. Może być również tak, że sam sklep pełni rolę dostawcy lub korzysta w tym celu z usług oferowanych przez zewnętrznych kontrahentów biznesowych. Sprzedawca pobiera depozyt i zamówiony towar jest dostarczany do nabywcy.
ZASADY DZIAŁANIA I SPECYFIKA DROPSHIPPINGU.
Główną korzyścią płynącą z tego typu realizacji wysyłek jest to brak potrzeby alokacji pieniądza. Alokacja zasobów, polega na takim ich doborze, by był on zgodny z ich przeznaczeniem. Wynika z tego jasno, że przypadku dropshippingu zamrożony jest pieniądz, a nie towar, co wielu sprzedawcą sprzyja i kojarzy się z możliwościami osiągnięcia większego zysku. Zamiast dużej przesyłki do sklepu, dostawca sam dokonuje wysyłki towaru bezpośrednio do klienta. Ze względu na ten właśnie fakt, ten rodzaj handlu wykorzystywany jest np. w takich serwisach jak Allegro czy eBay oraz giełdach handlowych prowadzonych przez Aliexpress itp. firmy z Azji działające w sieci Internet.
Z punktu widzenia samej zasady działania dropshippingu najważniejszy zarówno dla klientów jak i sprzedawców, jest czas realizacji wysyłki. To on stał się głównym obiektem zainteresowania, ze względu na zamrożenie finansów, których zwrotu możemy się spodziewać w przypadku wystąpienia jakichkolwiek problemów z dostawą czy jakością zamówionego przez nas produktu.
ZADANIA DOSTAWCY I ROLA SPRZEDAWCY W DROPSHIPPINGU.
Łańcuch dostaw, charakteryzuje się tym, że jednokierunkowemu przepływowi dóbr, towarzyszy dwukierunkowy przepływ informacji. Możemy wyróżnić takie typy dostaw, jak:
- dostawa pośrednia/bezpośrednia,
- częściowa,
- dzielona,
- nadmierna/niepełna,
- i wewnętrzna.
Z dropshippingu korzystają najczęściej sklepy, które nie chcą zamrażać środków przeznaczonych na masowe zamówienia zapasów i sprzedają swój towar w mniejszych ilościach, ponieważ w tym modelu sprzedaży detalicznej zysk sprzedawcy, opiera się na różnicy pomiędzy ceną hurtową a detaliczną. Jak wiadomo czas realizacji zamówień również zależy od ich komasowania – utrzymywania ich na stanie.
Przesyłki, również dzielimy na poszczególne typy i wyróżniamy ich takie rodzaje jak:
- przesyłka kurierska,
- pocztowa,
- pobraniowa,
- krajowa,
- międzynarodowa.
Dropshipping, dzięki zastosowanym w nim metodom działania, sprawia że osiągamy zysk w postaci regularnego przepływu pieniądza. Korzystają na tym wszystkie strony objęte tym modelem sprzedaży. Znika również problem związany z magazynowaniem towaru i nie musimy się martwić o to, że nie zostanie on sprzedany. Inaczej jest oczywiście w przypadku, gdy towar zostanie do nas odesłany i zwrócony przez klienta. Dlatego w tym modelu, biorą udział głównie małe sklepy, skoncentrowane na sprzedaży, a nie magazynowaniu towaru czy tworzeniu jego zaplecza.
KORZYŚCI PŁYNĄCE Z DROPSHIPPINGU.
Dropshipping, ogranicza znacznie koszty dotyczące ochrony mienia i bezpieczeństwa transportu. Ochrona mienia, polega na takich działaniach podejmowanych przez firmy wysyłkowe, które mają na celu zapobiec przestępstwom i wykroczeniom przeciwko realizowanym przez nie dostawą. Dropshipping w praktyce, to przede wszystkim szybkość dostawy, czas na skupienie się na pozostałych atutach biznesu oraz płatność po dokonaniu i sfinalizowaniu transakcji. Napięcie i ekonomiczny stres, ukryte są w braku gwarancji co do tego, czy każde realizowane przez nas zlecenie zostanie na 100% wykonane i dotyczy to każdej ze trzech stron tego modelu sprzedaży.