10 wskazówek dotyczących wyznaczania krótko- i długoterminowych celów biznesowych.

10 wskazówek dotyczących wyznaczania krótko- i długoterminowych celów biznesowych.

3 sierpnia, 2021 0 przez Redakcja

Wyznaczanie celów dla Twojej firmy jest skutecznym sposobem nadania jej kierunku i skupienia się na niej, pomagając jej wytyczyć kurs, który Ty i Twoi pracownicy możecie z łatwością realizować.
Posiadanie zdefiniowanych celów nie tylko zwiększa motywację i produktywność, ale także pomoże Ci śledzić swoje sukcesy. Ci, którzy wyznaczają sobie cele, mają dziesięć razy większe szanse na sukces niż ci, którzy ich nie wyznaczają.
Wyznaczanie krótko- i długoterminowych celów biznesowych jest niezwykle motywujące, ponieważ daje możliwość dążenia do czegoś i starania się, aby to osiągnąć. Poniżej przedstawiamy dziesięć kluczowych wskazówek dotyczących wyznaczania celów biznesowych i zadań, które pomogą Ci odnieść sukces w tym roku i później.

1. Wyznaczaj cele biznesowe SMART.

Jeśli masz wątpliwości, trzymaj się „systemu SMART”. Jest to jeden z najbardziej przydatnych szablonów do wyznaczania celów biznesowych, ponieważ pomoże Ci przekształcić każdy z nich w plan pracy. Pisząc swoją listę, zawsze staraj się tworzyć cele, które spełniają następujące kryteria.
Sprecyzowany: co zrobisz, aby osiągnąć ten cel?
Mierzalny: jak będziesz śledzić swoje cele i mierzyć swój sukces?
Akceptowalny: jak ważny jest ten cel dla ogólnych interesów firmy?
Realistyczny: czy cel jest realistyczny i możliwy do osiągnięcia?
Terminowy: kiedy spodziewasz się osiągnąć ten cel?
Te kroki pomogą osiągnąć cele, które są zarówno motywujące, jak i realistyczne.

2. Zacznij od zdefiniowania krótkoterminowych celów biznesowych.

Choć kusi, by dać się ponieść najbardziej ambitnym pomysłom, nie zapominaj, że wyznaczanie krótkoterminowych celów biznesowych jest równie ważne. Oto kilka przykładów.
Zwiększanie ruchu na Twojej stronie internetowej.
Uczestniczenie w większej liczbie wydarzeń networkingowych.
Zwiększenie zaangażowania poprzez media społecznościowe.
Stwórz program motywacyjny dla pracowników.
Zwiększenie rozpoznawalności marki i przyciągnięcie nowych klientów.
Usprawnienie obsługi klienta.
Wyznaczanie zarówno małych, jak i większych celów pomoże Ci poczuć się bardziej spełnionym i zwiększyć wydajność.

3. Think Big.

Po ustaleniu małych celów nadszedł czas, aby stać się bardziej ambitnym i rozważyć długoterminowe cele biznesowe. Zastanów się, gdzie Twoja firma będzie pod koniec roku i później, jaki poziom przychodów i zysków chcesz osiągnąć. Te bardziej ambitne cele mogą obejmować kwestie.
Otwarcie innego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.
Osiągnięcie bezprecedensowego rocznego celu finansowego.
Zmniejsz zadłużenie, zmień swój budżet i zwiększ zyski.
Zabezpiecz inwestycję lub zainwestuj w nowy projekt dla swojej firmy.
Zwiększenie efektywności zarządzania łańcuchem dostaw.
Zmniejsz niepotrzebne koszty i zmień sposób działania swojej firmy.
Cele te będą w dużej mierze zależały od rodzaju prowadzonej przez Ciebie firmy i jej sytuacji. Celuj wysoko, ale upewnij się, że cele są osiągalne, zwłaszcza jeśli chcesz je zrealizować w ciągu jednego roku.

4. Rozłóż swoje cele w czasie.

Stawianie czoła celom może być zniechęcające, dlatego ważne jest, aby podzielić je na mniejsze „kawałki”, do których będziesz mieć łatwiejszy dostęp. Nie tylko uchroni Cię to przed poczuciem przytłoczenia, ale także pomoże Ci określić dokładną ścieżkę, którą musisz obrać. Zastanów się nad każdym krokiem, który będziesz musiał podjąć w ciągu roku, czy i kiedy będziesz musiał zainwestować oraz jak możesz podzielić zadania pomiędzy cały zespół.

5. Miej plan B.

Powinieneś również mieć „plan B” na wypadek, gdyby niektóre z Twoich celów biznesowych nie wyszły zgodnie z planem. To nie jest oznaka słabości, ale siły. Bycie przygotowanym na każdą ewentualność zwiększa efektywność; dodatkowo, nie będziesz tak zestresowany lub zmartwiony, jeśli twoje plany nieco się rozminą.

6. Analiza postępów.

Wyznaczanie celów biznesowych to świetna sprawa, ale jak upewnić się, że zostaną one osiągnięte? Śledzenie i analizowanie postępów jest niezbędne, abyś mógł łatwo określić, czy wszystko jest na dobrej drodze, czy też należy wprowadzić poprawki. Korzystanie z arkusza kalkulacyjnego jest najprostszym sposobem na śledzenie kluczowych wskaźników wydajności. Zdecyduj, jak zamierzasz zmierzyć te cele i aktualizuj swój dokument co tydzień lub co miesiąc, w zależności od potrzeb. Mniejsze, krótkoterminowe cele można wyznaczyć za pomocą prostej listy kontrolnej, na której można rozbić każdy krok i skreślać go w miarę postępu prac.

7. Wyznacz termin.

Ważne jest, aby utrzymać porządek i zaangażowanie w realizację swoich celów. Łatwym sposobem na to jest stworzenie kalendarza i przypisanie każdemu celowi daty, do której musi zostać osiągnięty, a także „kamieni milowych” lub ważnych zadań, które muszą zostać wykonane w miarę postępów.
To pomoże Ci się skupić i pozostać na właściwej drodze. Realistycznie podchodź do terminów i dokładnie przemyśl, ile czasu będziesz potrzebować na wykonanie każdego etapu. Jednocześnie, nie bądź zbyt łatwy dla siebie, ponieważ może to być kuszące, aby prokrastynować i umieścić rzeczy na tylnym palniku.

8. Bądź przejrzysty i reaguj.

Jedną z najlepszych i najprostszych wskazówek jest to, abyś był tak przejrzysty, jak to tylko możliwe ze swoim zespołem i zaangażował wszystkich. Poproszenie pracowników o pomoc w osiągnięciu celów, a nawet powierzenie im niektórych z nich, daje im cele do osiągnięcia i wzmacnia relacje w firmie, jednocześnie potencjalnie zwiększając wydajność.
Pozwala to również na otoczenie się systemem wsparcia, z którym będziesz się rozliczać i który pomoże Ci uczynić osiągnięcie Twoich celów „wysiłkiem zespołowym”. Na początku roku omów z zespołem cele firmy i wyjaśnij, w jaki sposób wszyscy mają się do nich przyczynić.

9. Zrozumieć „dlaczego”.

Bez względu na to, z jaką pasją podchodzisz do swojego biznesu, możesz zbudować zaangażowanie w realizację celów poprzez przypomnienie sobie, dlaczego są one dla Ciebie tak ważne.
Napisz krótki akapit do każdego celu, wyjaśniając, dlaczego chcesz go osiągnąć i jak pomoże to Twojej firmie. Możesz również umieścić swoje cele na tablicy ogłoszeń lub w formie plakatu w swoim biurze.

10. Świętuj przekroczenie kamieni milowych.

Kamienie milowe to świetny sposób, aby pomóc Ci i Twojemu zespołowi utrzymać motywację, a także pomóc Ci rozpoznać, jak blisko jesteś ogólnego celu.
Czy Twoja restauracja osiągnęła połowę swojego tygodniowego celu rozwoju klientów? Czy Twoja siłownia przyciągnęła więcej zwolenników mediów społecznościowych niż oczekiwano w tym miesiącu?
Wyznaczaj kolejne cele i świętuj ich osiągnięcie z zespołem, aby podnieść morale, podzielić się swoim uznaniem i zainspirować wszystkich do zrobienia wszystkiego, co w ich mocy, aby osiągnąć wspólne cele firmy.